galema.reismee.nl

Nong Khiaw

Wanneer ik al die reacties lees, kan ik me amper voorstellen, dat het bij jullie slecht weer is. Het is alsof jullie in een andere wereld leven. Als wij in deze wereld om ons heen kijken, dan denken wij dat de tijd hier 100-150 jaar achter ligt. De houten en rieten huizen, het gebrek aan stroom en gas - overal ruik je houtvuurtjes - de ongeplaveide straten, het vele niets doen van de mensen, tenminste zo lijkt het, alles is beslist niet van deze tijd, uit een andere eeuw en tegelijkertijd jakkeren wij hier doorheen met een minibus, de mensen aan de kant claxonnerend. Hoe gaat deze confrontatie van culturen verder? Ik kan me nauwelijks voorstellen, dat de mensen die ik hier zie, alle dagen zo bezig zijn, dat het er alle dagen zo uitziet. Het is alsof deze mensen figureren in mijn/onze vakantie. Ja, en zo zullen wij ook wel op een bepaalde manier figureren in hun leven, zijn wij wel echt, enz. .

We zijn gistermorgen in Nong Khiaw aangekomen. Het is hier prachtig, prachtig, prachtig. We logeren in een rieten huisje aan de rivier de Nam Ou met natuurlijk weer een mooi uitzicht. Overdag is het warm en 's avonds en 's nachts koud en mistig. Het is nu om 17.00 uur ca. 25 graden. Over een uur wordt het donker en is het 15 graden.

Vandaag hebben we een aantal grotten bekeken, de de moeite waard zijn. Het verhaal er om heen is ook wel bijzonder.

We wandelden over de weg richting Cave, toen we door 2 jongetjes van 10 en 11 jaar werden aangesproken met de vraag of we naar de cave wilden. We kenden die jongetjes wel van de dag ervoor. Dus hun aanbod om ons de weg te wijzen accepteerden we, zij het met enige reserve. Die reserve werd steeds groter, toen we een paadje volgden dwars door de jungle en door een rivier en na een half uurtje bij een prachtige grot aankwamen. Ze toonden van alles en het leek er op dat zij hier al veel vaker geweest waren. Toen we terug wilden, ja je voelt het al aankomen, wilden ze eerst geld zien, voordat ze de weg terug wilden tonen. Ja, kleine smeerlappen. We hebben geweigerd om aan deze chantage mee te doen en uiteindelijk hebben we ze een fooi beloofd zodra we bij de grote weg terug waren. Na lang soebatten, gingen ze akkoord. Toen we ze uiteindelijk een fooi gaven, begonnen ze te bakkeleien, dat het te weinig was. Ja, dat sloot wat katterig af.

Twee uur later herhaalde zich dit tafereel bij een officiële grot, waarvoor we entree hadden betaald. Ongevraagd liepen drie knapen van rond de 18 met ons mee en voor ons uit in en rond de grotten en plaatsten ons na een tijdje voor hetzelfde dilemma, al ging daar nog wat meer dreiging van uit. Gelukkig goed afgelopen, maar ja, dit soort dingen kun je verwachten bij een confrontatie van zulke verschillende culturen.

Morgen gaan we met de boot naar Muong Ngoy, verder stroomopwaarts ook aan de rivier de Nam Ou

ans

heel apart om te lezen -> enorme cultuurverschillen!
wens jullie goed vervolg van de reis.
lieve groet.

Ida

Wat apart, jullie zitten in een totaal andere wereld, zoals jullie beschrijven en toch lezen we jullie ervaring hier aan de andere kant van die wereld nog dezelfde dag! Het is hier weer bar slecht weer, regen en harde wind - ik kan me haast niet voorstellen dat het warm en "immer sonne" kan zijn bij jullie. Jullie beleven wel wat hoor, ook wel eens spannend denk ik.
Hé geniet verder en tot hores weer.
Lieve groet Ida

Ine

Ja, onvoorstelbaar dat deze aarde op dit moment bewoond wordt door zo velen op even zoveel verschillende manieren. En nog onvoorstelbaarder dat ook wij over 10 dagen, ja we beginnen af te tellen....
Wat doen jullie weer onvergetelijke indrukken op!!!
En wat ondernemen jullie veel! Magnifique!!!

Liefs,
Reinder en Ine

Marten

Zo te lezen komt je handelsgeest je weer goed van pas Abbo:)
Een goede vaart naar jullie volgende bestemming!

Groeten,
Marten

gina

hoi,wat knap dat je alert blijft bij die jongens die je proberen te te lijmen. En ik loop vanmiddag van hier naar daar, prachtige omgeving, zon op het water, wuivend riet langs de plas en de drietonige roep van de.. ambulance die roept: kom mee, ga ook verder. Ik word lyrisch van jullie belevenissen en verhalen, fijn dat ik even mee kan reizen. Heel veel genieten en bedankt voor jullie mails en foto's tuut Gina

Annaberth

Lieve zus en zwager,
Dat jullie nog tijd kunnen vinden om alles op papier/mail te zetten. Het wordt voor mam een boekwerk! De arm om de paal tijdens het eten moet wel na de lao lao zijn.
heeeeeeeeeeeel veel plezier! liefs
Fokko en Annaberth

Jan G

Als ervaren pensionado heb ik natuurlijk niet zoveel tijd, dat ik elke dag jullie weblog kan bekijken, maar nu kan het even. Wat een mooie reis, en vol avontuur en jullie zijn nog maar pas onderweg. Maar met zo'n charmante reisgenote wordt wel extra gezellig.
Nog gefeliciteerd met de diverse verjaardagen.
Heel veel plezier en nog vele avonturen (die goed aflopen).

sipentom@chello.nl

dag beste familie,
zittend achter mijn pc ben ik bezig mijn nieuwjaarstoespraak voor vanmiddag vorm te geven. maar mijn gedachten dwalen af naar datgene wat ik zonet las op jullie weblog. dat is andere koek! afgezien van wat zakkenklopperij hebben jullie daar volgens mij opnieuw de tijd van je leven. tjonge, jonge dat is toch wel een volstrekt andere wereld. doet me denken aan de 2 keer dat we in Indonesie zijn geweest. inmiddels 26 jaar geleden.
geniet ervan en ik zal de overige bestuursleden attenderen op jullie relaas via internet. dat is toch wel samen met GSM dé ontwikkeling van de afgelopen jaren. GENIET!
Sip Kooistra

Joost

Ha pa en ma, een gezond wantrouwen al dus. Mooi verhaal, maar het valt me een beetje van mam tegen dat ze met haar opvoedkundige kunsten die jongens niet op andere gedachten kon brengen ;-)
Hier gaat alles goed. Ben weer op weg van M'tricht naar Utrecht (nog zo'n ontwikkeling, vanuit de trein! ;-). Morgen weer vrijdag, weekend tegemoet. Weer even naar een kille haven om wat rond te gaan neuzen. Het zonnetje bedenken we er wel bij, want anders krijg je er toch echt geen zin in. Veel plezier nog!