galema.reismee.nl

Luang Prabang

Gisteren hebben we Luang Prabang verlaten nadat we er ca. 5 dagen zijn geweest. Tot genoegen, maar het had ook enkele dagen korter gekund. We hadden ons eigenlijk te vroeg vastgelegd door onze vliegreis naar Bangkok in te plannen. Zouden we de volgende keer anders doen.

Luang Prabang is een heel plezierige stad, voor de begrippen daar, een stad met allure door mooie gebouwen, door Unesco en Europese gelden beschermde stadsgezichten en milieutechnische verbeteringen. In onze begrippen een stad uit de 50er jaren met betrekkelijk weinig verkeer, wat nog niet scheurt. Heel stoffig, doordat veel delen nog niet zijn geasfalteerd. Dat is weer heel lekker voor de kippen en hanen, honden en katten die overal tussen doorlopen, alsof ze aan niemand toebehoren. Heel grote verschillen van wonen binnen zeer beperkte gebieden: houten optrekjes met rieten daken, vaak nog zonder ramen met daarnaast mooie sfeervolle gebouwen van rond 1900, schat ik. Er zijn leuke, relatief rustige markten, met een beperkt aanbod aan voedsel en lokaal vervaardigde spullen. Tegenover Luang Prabang, aan de andere kant van de Mehkong, ligt een dorpje, dat bijna geen verkeer kent en qua tijd weer geplaatst kan worden rond 1900, schat ik.

Het is opvallend hoe snel de bevolking gebruik wil maken van de toeristen. Prijzen vliegen hier omhoog. De tarieven hier kun je nu al vergelijken met Krabi in het hoogseizoen. Wij vonden de Laotianen wel vriendelijk maar ook zeer gretig naar onze dollars, etc. Regelmatig hoorde je ook toeristen, die luid te kennen gaven er niet van gediend te zijn 'to be robbed'.

Na enkele luchttripjes zijn we gisteravond in Krabi aangekomen, waar we werden overspoeld door een klamme deken van warmte en de zeer vriendelijke Thaise mensen. Het is hier de afgelopen jaren veel drukker geworden, al valt het in het deel, waar wij vertoeven (Nopparat Thara) erg mee. Vanochtend weer ff met Nol en Peter bijgepraat. Was heel gezellig met de sfeer als van ouds.

Ine

En nu lekker relaxen rondom Krabi. Geniet van de mooie natuur, de warmte en de massages op het strand! Liefs, Reinder en Ine

klaas-tette

He pa en ma,
Klinkt allemaal weer helemaal top. geniet nog maar even van de heerlijke warmte van het zuiden. Groeten aan Nol en Peter.
kus voor jullie.

Koos Hoozemans

Hallo Loes en Abbo,

Die foto van Abbo voor het Moon cafe, met die grote Havana in zijn hoofd, straalt een grote geestelijke- maar ook een materiele rijkdom uit. Vind je het dan gek dat die arme mensen wat aan je willen verdienen. Zij denken sowieso dat wij allemaal behoorlijk rijk zijn. Dat ken ik nog wel van India.
Wat zal het straks zwaar vallen voor jullie als er niet dagelijks een massage op het menu staat of dat je weer geconfronteerd wordt met de kop van Wilders op de voorpagina. Wat dat laatste betreft dan maar liever weer een regendag.
Wat vinden jullie trouwens van de volgende gedachte:
"reizen is een uitgesteld verlangen om weer thuis te komen"
Leef en geniet!

Koos Hoozemans

peter palm

Ha die reizigers

Jullie maken mij wel lekker met deze reis. Spannend nietaltijd even confortabel maar zeker geschikt om mooie foto's te maken.
Als ik later eens tijd zou hebben dan wist ik het wel.
Wij doen het maar met een tochtje naar de Moezel en naar berlijn.

Zijn jullie aan een tweede jeugd begonnen of noch steeds met de eerste bezig. Je weet wel For ever young.
We zijn benieuwd naar jullie verhalen als je weer terug bent. Abbo ik ben benieuw of je nog een leuk nieuw hoedje op de kop tikt.
Over geld gesproken ze proberen je daar af te ztten maar hier in de westerse wereld als je wat aandelen hebt dan voel je je ook noet echt lekker op dit moment.
Waarom draait het toch altijd om geld in deze wereld .

Nog even een laatste berichtje jullie zullen wel weten dat marieke in verwachting is . Dat gaat uitstekend ze heeft een mooie ronde toeter en zo midden maart verwachten we het palmpje of langezaaltje. Wij hebben in ieder geval al flink geklust daar.

Avonturiers nog veel reisplezier hoe je haaks

Peter

Peter en Nol

Hoi Abblo en Loes,
Ontzettend leuk jullie weer even te zien, toch alweer 2 jaar terug dat jullie hier waren. Wat vliegt de tijd. Nu even lekker bijkomen van al jullie avonturen in Laos.
Klaas-Tette , de groetjes terug van ons. Gisteravond met jullie gezellig even op een terrasje gezeten en Abbo had het erg naar zijn zin. Loes ook natuurlijk.
Groetjes en Liefs Nol en Peter

JanG

Hoi Abbo en Loes
We genieten van jullie reisverhalen en foto's. Wij houden het wat simpeler met een reisje naar Berlijn in maart. Dat primitieve is even wel leuk, maar dan is het toch fijn te weten dat het thuis allemaal wat gemakkelijker gaat.
Maar blijven jullie toch maar lekker genieten, ook van het mooie weer.
groetjes en liefs
Marianne en Jan

Rien en Anneke

Hallo Abbo en Loes,

Als wij zo jullie verhalen lezen (en we hebben ze allemaal gelezen) dan maken jullie veel mee. Wij verbazen ons er wel over dat jullie de tijd nog vinden om iedereen hier in Nederland zo uitgebreid te informeren over jullie ervaringen. En dat zijn er nogal wat; van jonge knullen die het maximum uit de toerist willen halen tot en met bootjes die onderweg 3 keer van een nieuwe schroef moeten worden voorzien. Je kunt er nog wat van leren als jullie eigen bootje soortgelijke problemen heeft.
Abbo en Loes nog bedankt voor het telefoontje t.g.v. mijn verjaardag.
Wij wensen jullie nog en hele fijne vakantie toe. Wij gaan van 6/2 t/m 20/2 naar Gran Canaria.

Groeten Rien en Anneke.

Gemma

Hallo Loes en Abbo,
Het is weer weekend en ik lees even jullie verhaal bij. Het blijft een genot om jullie verhalen te lezen over een totaal andere wereld. De foto's zien er ook goed uit. Geniet nog lekker van het mooie weer, de mooie dingen, de mensen en ...elkaar!
lieve groet Gem

Jan Willem en Janneke

Hier is alles goed (alles nog in winterslaap). We anticiperen alweer op een nieuw vaarseizoen: de boot in Terhorne, dus Snekermeer here we come!
Kunnen we in de zomer een mooi reunietje organiseren met de LM en de nieuwe boot van Joost en Sharon (Contest 25???). Vorige week met J&S bootjes wezen kijken. Maar zoals je misschien wel weer, zijn ze er nog lang niet uit. Zal wel op een LM uitdraaien... die keuken hé...
Nog veel plezier en Loes, heb je wel tijd om je boek te lezen? We horen het allemaal wel op de klup!
Dikke tút van JW&JB

Joost

Mooie foto's weer! Mooie plekjes, mooi weer... Dan krijg je toch in in de zomer... Lekker op de LM...haha, nee, ik ben er wel uit ;-)
Hier gaat alles goed, lekker rustig weekendje gehad. Sharon is twee dagen op cursus, dus het huis voor me alleen. Kon ik nog wat plintjes leggen en andere kleine klusjes doen. Vandaag ben ik vooral aan het bijkomen van een zwaar avondje stappen...pfff, die stapconditie is niet meer wat die geweest is. Ik zag op een van de foto´s ook een flinke Chang (of Singha?) staan. Prettig om te weten dat jullie wel goed vocht blijven aanvullen in dat klimaat :-)