galema.reismee.nl

Van Chiangmai naar Luang Prabang

Wat kan een mens allemaal beleven, door onze onervarenheid is alles nieuw en spannend. Toen wij gisteravond om 19.00 in het donker van de boot stapten, waren wij kapot. Een prachtige reis, overladen met indrukken!

Maar even terug in de tijd; in Chiang Mai hebben heel relaxed de stad verkend, geslenterd, genoten van het lekkere weer, de nacht- en vooral de zondagsmarkt. Van een heerlijke massage genoten en de reispapieren en -mogelijkheden onderzocht voor Laos. Uiteindelijk een gunstige 2-daagse reis afgesproken. En zo geregeld, zo gedaan. Ontegenzeggelijk een prachtige reis, al duurde hij veel langer dan verwacht.

Op 9/1 met een minibus naar de grens gereden in ca. 6 uur. Vooral de laatste 2 uur door prachtig en ruig berggebied, veel oerwoud, zeer steile hellingen en een chauffeur, die reed alsof hij de trein moest halen.

's Middags ca. 16.00 kwamen we bij de grenspost voor een passage, die alleen al voor ons 45 min. duurde, steeds weer kritische blikken op ons en onze papieren en toen Laos in. Wat een verandering was dat, van het ene land naar het andere.

De minibus werd een vrachtwagen met banken, de asfaltweg werd een zandpad met kuilen. In no time werden al onze rugwervels losgerammeld, je went er gelukkig ook weer aan. Na anderhalf uur kwamen we om ca. 18.30 uur aan in een heel klein dorpje, pikdonker, geen straatverlichting, de zaklamp moest erbij. We kregen een kamer in een royaal en wat kaal uitziend guesthouse met redelijk harde bedden. Maar slapen konden we toch wel.

De volgende dag, we zouden om 8.00 vertrekken, hebben we eerst even op de dorpsmarkt rondgekeken en daarna, brr. wat was het nog koud, in de songthaw op pad door een prachtige natuur, waaraan de mist zich langzaam onttrok. Weer een 'schokkend' bospad, hier en daar overspoeld door kleine beekjes, een pad dat ons na 90 minuten totaal onverwacht bij de Mekongrivier bracht. Overweldigend, wat mooi.

Dan de boortreis, die op papier 4 uur zou duren, het was prachtig en oncomfortabel en bleek uiteindelijk 7 uur te duren: vele stops onderweg, enkele keren vast raken en eenmaal een versperring, omdat een groot schip voor ons vast zat in een stroomversnelling. Het was verbazingwekkend om te zien, wat de locals allemaal meenamen: eenden, kippen, een aggregaat, onderdelen van een maaimachine, balen groentes, enz.

De natuur onderweg was spectaculair: de rivier, de stroomversnellingen, de bergen, de oerwouden en rotsformaties. Maar alles heeft ook voor ons zijn grens, ik doel hier op ons opnamevermogen. We waren blij toen we uiteindelijk Luang Prabang in de duisternis zagen schemeren. Weinig licht, maar heel sfeervol. We denken hier weer even bij te komen en te genieten.

En dan is het heel apart, dat je, wandelend over de nachtmarkt, ineens zo'n Bleyswijkje tegenkomt. Niet geheel onverwacht, maar heel verrassend en leuk. Konden we samen met haar een whiskey drinken en op onze Joost klinken.

gina

Hoi samen.Kom ik net uit mijn warme bed en lees jullie avonturen. Heb ik net mijn zonnegroetoefening gedaan, zijn jullie al lang en uitgebreid door elkaar gehusseld. Wat een wereld van verschil, niet alleen qua afstand. Maken wij ons al druk om een rij voor de kassa. Ik zal jullie er niet mee vermoeien. Ik vind het heel fijn om zo een beetje mee te kunnen beleven met jullie avonturen. ik denk dat jullie meer aan een extra belevenigsvermogen hebben dan aan een fotoalbum. Groetjes aan Hilde, heel veel plezier en liefs van Gina

Laurens

Klinkt erg gezellig!

Green Discovery vonden wij in Laos (zit in vang vieng en luang prabang) een goede organisatie om wat trips mee te doen. Succes!

ans

weer fijn om wat van jullie avonturen "te horen".
een reis vol verrassingen!
veel liefs vanuit een druilerig nederland.

Gemma

Wat leuk om jullie weer te volgen, krijg er weer helemaal zin in. Volgend jaar dan toch maar Laos!
Geniet ervan, lieve groet vanuit een zonnig Tilburg!

Ida

Tjonge, jonge, ik voel mijn rug al helemaal door elkaar gerammeld worden. Maar wat een ervaring! Dat kan niemand jullie meer afpakken. Geniet en... nog gefeliciteerd met Joost's verjaardag!
Het weer hier? Regen, regen, te vies om naar buiten te gaan.
Lieve groet

Annaberth

Nu snap ik ook de regelmatige massage's, die heb je wel nodig na zo'n tocht. Mama leest jullie uitgeprinte verhalen steeds opnieuw en zegt steeds "wat zullen ze genieten!"dus..
Vanuit Workum en van mam, dikke tuut.

Marten

Jullie maken weer heel wat mee. Geweldig. Veel plezier de komende tijd.

margot

je moet er wat voor over hebben om zo'n Bleijswijkje te mogen ontmoeten, nietwaar. Heerlijk, dat jullie elkaar gevonden hebben en samen op pad gaan, een whiskey drinken en zelfs het guesthouse delen. Dat ziet er mooi uit op de foto te zien. Het ziet er allemaal authentiek uit. Dat is wel heel bijzonder om je daar tussen te bevinden. Fijn om mee te genieten. Veel goeds en liefs van Heine en Margot

Frans

Ik had al geprobeerd (op de vrejaardag van Faikje en Joost) te SMS-en, maar kennelijk komen die niet goed over althans ik zie geen reacties. Daarom alsnog van harte proficiat en proost, daar gaat weer een echte Brabantse Trappist!!! Inmiddels heb ik mijn eerste seniorendag gehad. Wat een luxe, een hele dag niets doen, dat wil zeggen gewoon doen waar jezelf zin in hebt. Die pensionado's zijn toch maar echte bofkonten, hoewel?!?!?.
Hier draait alles wwer full-speed verder. Hopelijk maken jullie weer veel interessante avonturen mee. We volgen jullie virtueel, maar toch ook weer heel dichtbij.

Hou doe!! en dat gebedanktzijdawitte!!

Anca

Beste Abbo en Loes
Het klinkt allemaal geweldig! Wij zijn alweer een beetje gewend aan de kou. En weer volop aan het werk. Na het lezen van jullie verhalen krijg ik wel weer een beetje heimwee naar Azie. Wie weet...volgend jaar! Lekker genieten daar! Liefs Anca

Ine

Allemachtig, wat indrukwekkend. Zo maar op de Meakongriver. Het geschommel op de zandweg werd dus volop beloond! Wat een avontuur. En wat een planning om daar Hilde op de juiste plek te ontmoeten!
Heel leuk jullie reisverslag!
Liefs,
Reinder en Ine

Frans

Alweer mijn tweede seniorendag! Ik heb tijd over! Dus maar weer een mailtje, dat kan de tijd doden! (grapje). jullie vervelen je nog steeds niet, maar jullie moeten wel het fantastische Carnaval gaan missen. We zijn al aan het warm draaien, d.w.z. we weten niet hoe snel we bij al dat lawaai weg moeten. Dan maar uitwijken naar Friesland! Alaaf van een brabo!